ירידה לשוליים וחזרה לכביש

מרגישים רדומים? יש תקלה ברכב? חייבים לרדת מהכביש במקרה חירום? הנה כללים שישמרו על חייכם.

ישנן כמה סיבות לירידה לשוליים:

  • נהג נרדם, במקרה הטוב זה נגמר בירידה לשוליים.
  • תקלה ברכב והצורך לעצור בצד.
  • בריחה לשוליים כדי למנוע תאונה.

במקרה הראשון: אם הרגשת שאתה בקושי מצליח לשמור על ערנות, עצור להתרעננות ואל תיתן לעצמך להגיע למצב של אובדן שליטה. אם היה לך מזל וזה הסתיים רק בירידה לשוליים, אל תמהר לחזור לכביש.
רד למקום הכי רחוק מהכביש, לבש אפוד זוהר, הדלק איתות חירום, אם צריך הצב משולש אזהרה, צא מהרכב להתרעננות. (לא לצד הכביש כדי לא להיפגע מרכב חולף) מתח עצמות, שתה מים, הרטב מעט (בעזרת מטלית לחה) את המצח והעורף וחזור לכביש רק אחרי שתרגיש שאתה ערני מספיק כדי לנהוג.
אם יש ברכב נהג נוסף והוא ערני יותר, עדיף להתחלף איתו.

במקרה השני: כדאי לחפש מקום שבו הפרש הגבהים בין הכביש לשוליים קטן ככל האפשר. שם כדאי לרדת ולעמוד במקום שבו השוליים רחבים, ומאפשרים ריחוק מרבי מהכביש. לבש אפוד מגן לפני היציאה מהרכב, הדלק איתות חירום, הצב משולש אזהרה. לאחר טיפול בתקלה - חזור לכביש.

במקרה השלישי: ברחת לשוליים כדי למנוע תאונה. בדוק שהשוליים פנויים ממכשולים כמו עמוד תאורה או תמרור או כל חפץ אחר שמפריע לנסיעה בשוליים, האט את מהירות הרכב תוך שימוש עדין בבלמים. עכשיו אתה מוכן לחזור.
איך חוזרים?
קודם כל חפש מקום שבו הפרש הגבהים בין הכביש לשוליים קטן ככל האפשר.
אם הכביש והשוליים באותו גובה, אתה יכול לחזור לאט ובהדרגה.
אם אין מקום כזה, עליה בהטיה קטנה של ההגה תגרום למגע בין הכביש לדופן הצמיג. כידוע דופן הצמיג בצמיגים רדיאליים דק והצמיג עלול להיקרע עם חשש לגרימת תאונה נוספת. יש צורך לעלות לכביש עם החזית של הצמיגים.
איך נעשה את זה? קודם נתרחק מהכביש נאט את המהירות כמעט לאפס וכשנראה שהכביש פנוי נעלה עליו בזוית הכי קהה שאפשר כך שחזית הצמיג תיגע בכביש ולא הדופן.