טיפים

ההחלטה על רכישת מכונית חדשה אינה קלה. היא מערבת רגשות רבים מחד, ומאידך - החלטות כלכליות אשר ילוו את הרוכש, במקרים מסוימים, לטווח של 5 שנים קדימה ואף יותר. רוב הציבור מביע חשש מרכישת רכב; החשש נובע בעיקר מחוסר ידע במכונאות או במסחר. חשש זה מהווה לא אחת את הקו המוביל את הקונה: זהירות, קור-רוח וספקנות. לכן, הציות למספר תמרורי האזהרה בדרך לרכישת הרכב הוא קריטי ועשוי למנוע מפח נפש.

רישיון הרכב

משרד התחבורה אחראי על "כתב החידה" הזה. הרשיון הרשמי מכיל רמזים רבים לגבי הרכב, מחירו ומצבו. הוא מכיל רשימה המפרטת את פרטי הרכב, מספר הידיים הקודמות שהחזיקו בו (יד ראשונה, יד שניה, יד שלישית וכיוצ"ב), מקוריות השימוש בו (למשל "השכרה" או "החכר" וכו'), כמות הקילומטרז' בתאריך הרישוי האחרון, ועוד. תשומת לב לפרטים אלו ברישיון הרכב תעניק לכם הבנה טובה יותר "עם מה יש לכם עסק".

מצב הרכב

לכל רכב יש סיפור. אם תקדישו תשומת לב רבה לפרטים מהם מורכב הרכב אולי יתגלה גם הסיפור. רכב משומש, למרות תהליכי ההשבחה שהוא עובר, מציג תמונה מסוימת. חלקי פח בצבעים שונים, בלאי בלתי סביר של רפידות הברקס (בלמי), מצב התקרה הפנימית של הרכב - אלו ועוד הם סימנים שיש לקחת בחשבון, יותר מעוד שריטה קטנה או שקע במקום כזה או אחר ברכב. ועוד לא אמרנו כלום על ה"שאסי" - שלדת הרכב עשויה להיפגע בתאונה, וכך להוריד באופן מובהק את ערך הרכב לקראת מכירתו.

ממי אני קונה

קניה ממקום מסודר היא ערובה טובה לכך שהכסף ששילמתם הושקע על רכב טוב, שטופל במוסכים מורשים. לעולם יש לבקש פירוט הטיפולים במוסכים המורשים בלבד; רכב שאינו טופל באופן הנ"ל הוא נכס פחות טוב. בקשו גם לקבל טופס גילוי נאות בו תפורטנה כל התביעות שהיו לרכב - קטנות כגדולות.

הקילומטר לא משנה כל כך

רבים האנשים שבעת רכישת רכב משומש מנסים לרכוש רכב עם קילומטרז' נמוך -- וזו עשויה להיות טעות. רכבים כאלו מקבלים הנחה קטנה יותר לעומת רכבים בעלי קילומטר גבוה, ואינם בהכרח טובים יותר. במקרים מסוימים עשויים להיות הבדלים של אלפי שקלים ללא סיבה מוצדקת לאותו הדגם. מומלץ לבדוק חלופה של קילומטר גבוה. ההמלצה שלנו: רכישת רכב מחברת ליסינג עם 100,000-130,000 ק"מ. אם הרכב מתוחזק באופן שוטף ומקצועי, גם קילומטראז' גבוה אינו פוגע בערכו באופן משמעותי.

אל תקנו רכב ללא בדיקה

קניית רכב משומש ללא בדיקה עשויה להתגלות כטעות גדולה. אם החלטתם להשקיע כל כך הרבה כסף על רכישת הרכב, השקיעו עוד מעט בבדיקה במקומות המורשים לכך - מכוני בדיקה בעלי רשיון. בדרך כלל, רוב הליקויים המופיעים בבדיקה יתוקנו ע"י חברת הליסינג. זאת ועוד: מצבו התאונתי של הרכב ייבדק, המנוע והגיר (תיבת ההילוכים) ייבדקו, ויימדדו תפוקותיהם וביצועיהם. אם המוכר מציע לכם לרכוש ללא בדיקה תמורת הורדת סכום כסף מסוים -- הימנעו מביצוע העסקה.

העברת הזכויות ברכב

חברת ליסינג אמורה להתחייב על תקופה של 14 ימי עבודה לשם הורדת השעבוד. אם אין התחייבות כזאת מטעמה - אל תרכשו את הרכב. לפי משרד התחבורה, "בהתאם לתקנה 284 לתקנות התעבורה, האחריות לרישום שינוי הבעלות ברכב חלה הן על מוכר הרכב והן על רוכש הרכב והיא מתבצעת בכל אחד מסניפי בנק הדואר".

מיקוח

בדרך כלל, חברות הליסינג מציעות את המחירים הנמוכים ביותר, מפאת היצף הביקושים, ובכוונתן להצליח עם כל לקוח שנכנס. נסו להציע מחירי מיקוח הגיוניים ולא פערים גדולים. פערים קטנים יביאו אתכם לביצוע עסקה במחיר נמוך יותר ופערים גדולים "יפוצצו" עסקת רכישת רכב, מבלי יכולת שלכם או של חברת הליסינג "לרדת מהעץ".

דרכי מימון

חלק מחברות הליסינג מאפשרות תנאי תשלום נוחים, שהם שווי-ערך להנחה כספית נוספת. מומלץ לברר תמיד מהם תנאי התשלום; אם הסכום עומד לרשותכם במזומן - נסו לקבל על כך הנחה ("הנחת מזומן"). לא סתם קוראים לזה "ליסינג מימוני".

אחריות

מרבית חברות הליסינג מעניקות היום עד שנתיים אחריות. גם כאן, מיקוח עשוי למקסם תקופת אחריות, מה שעשוי לחסוך לכם כסף רב בעתיד.

בעת ברכישת רכב משומש כדאי לצאת מה"עדר" בחיפוש אחר הרכבים המבוקשים ביותר בשוק. מן ההיגיון כי הרכבים המבוקשים הם יקרים יותר ממכוניות מקבילות להן. נסו לבדוק מה הכי מתאים לצרכים שלכם ללא תלות בשם יצרן זה או אחר ואז תגלו כי הכסף שלכם יכול לקנות מכוניות הרבה יותר איכותיות, בטיחותיות, נוחות וחסכוניות ביחס למתחרות ה"פופולאריות".

והכי חשוב: עשו עסקים רק עם אנשים שהם בני אדם. הימנעו להתפתות להבטחות שווא של אנשי מכירות "מפולפלים"; אותם הרי ניתן בקלות לזהות מקילומטר...